TRX-4 Sugga – Scratchbyggd kaross till crawlerchassit

Efter att ha färdigställt sin modell av Volvo C304 (AoH nr 1/2022) insåg Antti att hans gamla TRX-4 sällan fick följa med på utflykterna i skogen. Kanske skulle en egentillverkad kaross även till detta chassi återuppväcka hans intresse för denna bil. Efter att ha byggt den kantiga svenska terrängbilen ville Antti nu ha en annan utmaning. En förebild med mer kurvor och gärna något ovanligt. Med dessa önskemål började han att leta efter passande förebilder.

Lite oväntat föll valet återigen på en Volvo. Inspirationen kom från konstnären Nick Foremans bild på en apokalyptisk Volvo TP21 Sugga, lite sliten, men ändå grym och med en råhet som få moderna fordon kan presentera. Du hittar en länk till bilden här. Detta var precis vad Antti var ute efter. TP21 var Volvos eget produktnamn på fordonet, men de mer än 700 exemplar som levererades till den svenska Försvarsmakten var mer kända som Radio- terrängbil 915, eller kort och gott Suggan. Läs mer om förebilden på sidan 78. Men att hitta ritningar på det svenska militärfordonet från 1950-talet visade sig inte vara helt enkelt. Efter en tids sökande valde Antti därför att själv ta fram ritningsunderlaget baserat på de bilder och uppgifter han hade tillgång till.

Antti sticker inte under stol med att han var lite orolig inför förebildens kurviga kaross, men han hade redan bestämt sig för att göra detta. Ingen minns en fegis. Precis som i fallet med den sexaxliga terrängbilen så bestämde sig Antti för att bygga karossen av styrenark. Det var ett material som han nu bemästrade på alla sätt. Efter timmar av ritande på datorn hamnade han återigen vid köksbordet. De utklippta ritningsdetaljerna fördes över till arken av styrenplast. Antti valde att börja med motorhuven, den kändes helt enkelt lättast. Därefter var det dags för sidorna. Utmaningen här var att de är böjda i alla möjliga riktningar. Genom att böja och limma flera lager av plastarken uppnådde Antti det resultat han var ute efter. Han tillägger att detta moment inte var utan ett visst inslag av svordomar.

Ambitionen var hela tiden att göra så liten åverkan som möjligt på TRX-4 chassit från Traxxas. Det krävdes vissa justeringar av några detaljer i underredet för att det skulle passa till Suggan, men tekniken kunde lämnas orörd. Med sidorna monterade var det dags för den stora utmaningen i form av taket. Antti började med att limma tunna remsor av styren som limmades mot sidorna. Men resultatet blev inte som förväntat. Antti berättar:
– Det var en katastrof, jag hatade det. Det blev för högt och hade helt fel form. Det var bara att slipa bort resterna av det första försöket och börja om med taket. Efter lite grubblande kom Antti fram till att göra takets ovandel av ett större ark styren. På så sätt kunde han enklare styra formen på taket och bakpartiet. De tomrum som fanns mellan taket och sidorna fylldes med mindre remsor av styren som därefter spacklades och slipades i flera omgångar. Ett tidskrävande moment, men nu blev resultatet det önskade. En liknande metod användes för att skapa den bagagepåbyggnad som finns på bilen.

Efter alla timmar av arbete med bilens bakdel insåg Antti att den motorhuv han skapat i inledningen av bygget inte heller höll måttet och även denna byggdes om med tunna styrenremsor.
Därefter var det dags att komplettera hela karossen med alla detaljer, inte minst den imponerande grillen. Även dessa tillverkade Antti av styren. Man kan inte säga något annat än att han är en verklig plastkonstnär. Med hela karossen klar blev projektet vilande i några månader.

Mitt i sommarvärmen var det dock dags att ge bilen sin färg. Antti valde att lacka modellen med primers i olika bruna kulörer för att ge hela karossen en rostig känsla. Eftersom även detta var ett nytt område för Antti valde han att börja med de två jeepdunkar han byggt till sin modell. Efter rostprimern sprayades de med hårspray innan målning med den slutgiltiga kulören. Därefter använde Antti en fuktig tandborste för att nöta bort den gröna färgen och ta fram rost på önskade ställen. En klassisk, men likafullt effektiv metod för att väderbita ett modellbygge. Nöjd med resultatet på de båda dunkarna utförde Antti samma procedur på hela karossen. En hel burk med hårspray gick åt innan alla delar av den sprayats. Antti berättar:
– Det var lite skrämmande att ge sig på och förstöra karossen, men resultatet blev precis det jag hade tänkt mig.
– Jag valde att ge dörrhandtagen och några andra detaljer en gul kulör. Jag tycker kontrasten lyfter helhetsintrycket, säger Antti.

Slutligen kompletterades modellen med strålkastare och en extraljusramp. Den senare har byggaren själv en hatkärlek till. Utseendemässigt tycker han att den stör den en del, men eftersom mörkerkörning är ett stort intresse för denne finske entusiast så konstaterar Antti att den är nödvändig för att ta sig ut i mörkret med modellen. Rampen är dock utformad för att enkelt kunna demonteras den dag som Antti ledsnat på dess utseende.

Att skapa en egen kaross till ett befintligt chassi är inte utan utmaningar. Om man dessutom väljer en Volvosugga som förebild så har man höjt ribban rejält. Men Antti visar återigen att detta är något som han bemästrar in i minsta detalj. Resultatet är enastående och jag tror att alla håller med om att den Suggan var helt rätt förebild för en crawler.
Några av de första utflykterna med sin scratchbyggda och unika TRX-4 Sugga har Antti förevigat på sin Youtubekanal.

Följ gärna Antti på Youtube:
www.youtube.com/user/aloppo

Samtliga bilder tagna av Antti Loponen.