Riksmästerskap hos Ronnefalk

Det är ett Blekinge i höstens alla färger som mötte mig på min väg mot Kallinge. Mitt mål denna tidiga söndagsmorgon låg bara några minuter från europavägen i det industriområde som under 1900-talet var ett framstående järnbruk. Utanför en av de imponerande industribyggnaderna fylldes parkeringen snabbt. Det var Riksmästerskapens andra dag, en dag fylld av radiostyrd banracing och när undertecknad anlände till arenan skulle helgens femte och sista kvalomgång precis starta.

Medan elitsatsande rc-förare på varmare breddgrader kan träna utomhus under likartade förhållanden oavsett årstid är förutsättningarna helt annorlunda om man bor i vårt land. För tillfället är det flera svenskar som etablerat sig i världseliten inom radiostyrd bilsport. Problemet med att vi i Sverige inte har klimat för att träna eller tävla utomhus året om går att lösa genom att bosätta sig utomlands. Karlskronabon David Ronnefalk som blev europamästare i 1/8 Nitro Offroad i sommar och vann ett silver vid årets VM i samma klass under hösten löste årstidsproblematiken genom att skapa en egen inomhusanläggning i Kallinge för träning och tävling. Den första offroadbanan som David låg bakom i lokalen byggdes redan år 2016. Redan från början öppnade han upp för andra entusiaster. Tre år senare togs ännu ett steg när David tog beslutet att skapa DR Racing Arena. Satsningen innebar att han mer än fördubblade den hyrda ytan i den tidigare fabrikslokalen, dels för att öka offroadbanans mått till 34 x 20 meter, men också för att kunna bygga en onroadbana med måtten 34 x 20 meter i samma lokal.

Mellan de båda banorna byggdes en upphöjd förarställning och ändamålsenliga utrymmen för tävlingsledare och domare. Men i lokalen finns inte bara väldimensionerade banor. Det är gott om utrymmen för service och underhåll för alla som kommer för att träna eller tävla och centralt i lokalen finns också ett kafé med allt som behövs för att hålla uppe energin en helg som denna. Det är lätt att förledas att tro att det är ett stort team som gjort satsningen på anläggningen i Kallinge, men det är David och hans familj som spenderat många timmar i lokalen de senaste åren för att göra den till ett centrum för svensk inomhusracing.

Den första större tävlingen på offroadbanan arrangerades den sista helgen i oktober 2021 och samma helg detta år var det alltså tävlingspremiär på onroadsidan, då Karlskrona Miniracingklubb arrangerade Riksmästerskapen i 1/10 Touring Modified och 1/12 Track Modified på DR Racing Arena. Samtidigt arrangerades tävlingar i tre supportklasser: 1/12 Track Stock 13,5, 1/10 Pro Stock 13,5 samt 1/10 FWD. Det senare gjorde att tävlingshelgen lockade totalt 74 startande och på plats fanns ett sextiotal förare så några av dem hade valt att tävla i fler av klasserna.

Det unika med denna premiär för touring och track på arenan i Kallinge var också att inbjudan till helgen hade hörsammats av både svenska heltidsförare som Alexander Hagberg och Viktor Wilck samt de internationella heltidsförarna Michal Orlowski och Marc Rheinard. Dessutom startade David Ronnefalk i flera av klasserna. Helgen bjöd alltså på ett startfält som vi sällan ser på svenska tävlingar.

NY BANA INFÖR TÄVLINGEN
Under stora delar av veckan inför tävlingarna hade David och hans familj varit på plats och förberett för tävlingen. Den svarta ETS-mattan som man tävlar på är utformad för banracing och ligger permanent i denna del av lokalen, men inför en tävling skapas alltid en ny banlayout för att en lokal förare inte ska ha en fördel jämfört med de som kanske aldrig förr tävlat här. David stod för banans utformning. I och med att det under helgen var en kombination av racing i både 1/10 och 1/12 var utformningen en kompromiss för att passa alla klasserna. Den svarta mattan hade kompletterats med gröna inslag samt röda och vita curbs på den bana som lagts inför tävlingarna och alla på plats tycktes vara överens om att det var inslag som höjde helhetsintrycket rejält. Världsklass, som någon av stjärnorna uttryckte det!

EN HELG MED RACING
De första tävlande anlände redan under fredagseftermiddagen och banan var redan då öppen för träning. Efter flera träningsomgångar under fredagen följde två seedningsheat på lördagsmorgonen. Dessa låg till grund för startordningen under de fem kvalomgångarna. Med alltifrån nybörjare till världselit i samma tävling var det av stor vikt att alla fick starta med jämbördigt motstånd. Efter kvalen under lördagen och söndagsmorgonen var det senare på söndagen tre finalomgångar i varje klass och av dessa räknades de två bästa för slutresultatet. Det var en helg med många tajta race. Under de åtta minuter i 1/12-klasserna respektive 5 minuter i 1/10-klasserna som varje omgång pågår krävs det ett hundraprocentigt fokus från varje förare.

Tävlingsledare under helgen var Pierre Ronnefalk. Far och följeslagare till David under hela hans satsning på radiostyrd bilsport. Ett projekt som efter två decennier fortfarande är i allra högsta grad aktivt och något som tagit paret till tävlingar över hela världen. Pierre som själv var hängiven modellflygare under många år berättar mellan tävlingsomgångarna att han själv inte tävlat i radiostyrd bilsport, men det råder ingen tvekan om hans engagemang i sporten.

Ett par meter längre bort står tävlingens racecontroller Bosse Hagberg. Även han hade under många år följt sonen Alexander till tävlingar över hela jordklotet. Tävlingar som gjort Alexander till världsmästare i både 1:12 Track Modified och 1/10 Nitro Touring och en av de svenskar som idag arbetar heltid med radiostyrd bilsport. Med det är inte bara engagerade föräldrar som möjliggör en tävling som denna. Vid ett bord i lokalen träffade jag Markus Almgren och Emil Svensson från arrangerande Karlskrona Miniracingklubb. De hade under söndagen uppgiften att mäta och väga varje bil inför en tävling. Efter kontroll placerades bilarna på ett bord intill banan och de fick därefter inte justeras något ytterligare innan race.

NYA & GAMLA VÄNNER
Även om det är ett stort fokus på tävlingarna under en helg som denna blir det många timmar av väntan mellan omgångarna. Efter varje race har man som förare ännu en viktig uppgift, att vara kurvvakt på nästa race. Uppgiften tycks vara något som en del helst undviker, men det är en central funktion i radiostyrd bilsport och upplägget gäller alla, oavsett om man är elit eller nybörjare. Förr eller senare hamnar man som rc-förare på rygg med bilen och då är ett snabbt omhändertagande på banan av största vikt.

Lika viktigt under en tävlingshelg är bra omständigheter för att hålla igång bilen. Under helgen i Kallinge hade mattor rullats ut på det som annars är buggybanan och varje förare hade fått ett eget bord med gott om plats för att justera eller reparera sin bil. Under en helg blir det många timmar vid borden, men det tycks inte vara något som störde dem som var på plats. Flera konstaterade att det var en del av upplevelsen, att få umgås med både gamla och nya vänner. Även här sitter eliten intill nybörjarna och svordomar över en strulande bil kan snabbt övergå till asgarv efter några komiska kommentarer från de mer muntra bordsgrannarna intill.

Oavsett placering under kvalen fick alla köra finaler. De tävlande med de bästa resultaten i A-finalen, därefter både B- och C-finaler i de klasser med många startande. Det innebar att alla fick möjligheten att köra lika mycket oavsett den egna nivån på körningen.

Liksom mycket annat föreningsliv har radiostyrd bilsport sina utmaningar, både idag och i framtiden. Det tycks dock vara en hobby som engagerar alla dem som ger sig in i leken. Även om det är ett individuellt tävlande i sporten så blir det tydligt under en helg som denna att det krävs ett kollektiv för att det ska bli en tävling. Utan engagerade föräldrar, entusiaster som brinner för sin hobby och unga och gamla som vill lägga tid och pengar på sin hobby går det inte att arrangera tävlingar som dessa.

Vill du veta mer om möjligheterna att träna i Kallinge så besök www.drracingarena.com