Malmlok från Roco

Roco har producerat en sats med de båda elloken Rm 1260 och Rm 1262. Två lok av en typ som planerades ta över de tunga malmtågen, men som inte hade kapaciteten att ersätta Dm3-loken på Malmbanan.

Rm-loken skulle förnya den tunga trafiken på Malmbanan när de levererades till SJ i slutet av 1970-talet. De togs i trafik och drog malmtåg, både i par och trippelkopplade med Rc4-lok i mitten. Men de sex nedväxlade och nedviktade elloken kom aldrig att bli ersättare för de starka Dm3-loken i malmtrafiken. Istället blev de särlingar bland alla Rc-lok och efter att ha använts i godstrafik i södra Sverige i två decennier har de för ett par år sedan sålts till privata Tågåkeriet i Bergslagen där de kommer fortsätta dra godståg.

Hade de sex loken varit en succé i malmtrafiken så hade fler beställts och Dm3-loken försvunnit decennier innan de sedemera avvecklades. De hade alltså en viktig roll i vilka val som gjordes kring trafikeringen av Malmbanan och det är mycket glädjande att Roco valt att avbilda även dessa lok i skala 1:87, trots relativt ovanliga förebilder. Exteriört är det egentligen mycket små skillnader mellan Rc och Rm. Mj-tillverkaren har utgått ifrån sin existerande modell av Rc2/Rc4 och i utvecklingen av Rm-loken försett dess boggier med tre istället för två synliga fjädrar och använt lokhjul utan synliga skivbromsar. Rm-loken hade blockbroms. Roco har valt att göra en loksats med de båda loken Rm 1260 samt Rm 1262 i leveransutförandet från år 1977. Det finns inga kablar eller kopplingar mellan de båda loken på det sätt som det gör med Rocos modeller av malmloken Dm3 och Iore där det mer uppenbart handlar om olika delar av samma lok. I fallet med Rm så är det två kompletta lok som kan användas även var för sig.

I digitalt utförande är de förprogrammerade med nummer 4 och 5 och har digitalt kopplats samman i en consist under nummer 3. Genom att använda lokadress 3 så styrs alltså bägge loken samtidigt. I analogt utförande får man tänka till under körningen så att loken alltid är tillsammans på sträckor med spänning annars kan problem uppstå om bara ett av loken är igång om de är sammankopplade.

Modellerna kommer med välfyllda godispåsar, Roco håller fast vid att inte leverera Rc-loken med detaljerna monterade. Det är ingen katastrof, passformen mellan detalj och passande hål på lokkorgarna är riktigt bra. Det medföljer instruktioner för hur detaljerna ska monteras men det går lika bra att titta på en bild på förebilden så förstår man var delarna hör hemma. Att den medföljande dokumentationen på en modell av ett svenskt lok inte är på svenska är lite svagt, men vi ska ha klart för oss att många av modellerna kommer rulla på ”malmbanor” över hela världen.


Under ”skalet” finner vi Rocos moderna drivning som använts i de senaste årens Rc-lok

Mj-tillverkarnas satsning på lok och vagnar från Malmbanan har varit lyckad och spridit intresset för norra Skandinaviens malmtrafik till många. Om Rm-loken får samma positiva mottagande som tidigare malmlok återstår att se. Roco har inför lanseringen av loken även producerad två satser med fyra tre-axliga Ud-vagnar. Rm-loken användes tillsammans med både dessa äldre malmvagnar och de boggievagnar av typerna Uad och Uadp som tidigare producerats av Roco. Det är ingen vild gissning att vi i närtid kommer få fler versioner även av dessa malmvagnar från den österrikiske mj-tillverkaren.

Roco har kunnandet att konstruera välfungerande drivningar och med deras två Rm-lok framför malmtågen har man god dragkraft. Under provkörningen på Peco spår med code 75 upplever jag inga driftmässiga bekymmer. Nu skedde min provkörning med lok i analogt DC-utförande och jag upplevde att de gick jämt och stabilt tillsammans. I andra kanaler har det rapporterats problem med ett begränsat antal digitala funktioner när Rm-loken körs i consist. Hastighet och att slå på eller av ljud för bägge loken går bra, men individuella funktioner som signalhorn på det främre loket kan inte styras utan att byta lokadress mitt under körning, vilket upplevs som opraktiskt.


Det är gott om detaljer att montera i framför allt lokens bägge ändar. När kommer det digitala speglar som fälls in och ut i körriktningen?

Tre fjädrar på de båda boggierna och hjul utan bromsskivor avslöjar att detta är ett Rm-lok.

Rocos serie modeller av Rc2/Rc4 har riktigt fina detaljer och en välfungerande drivning

Även om det kan ses som mycket små skillnader mellan en orange Rc4 och en orange Rm kan jag inte komma ifrån att det känns mer ”rätt” att koppla dessa båda lok till det lossade malmtåget i hamnen för returresan till gruvan på modelljärnvägen. Som entusiaster ska vi kanske vara glada att Rm aldrig blev en succé på malmbanan. Det tvingade SJ och senare Malmtrafik AB att investera stora belopp i att hålla Dm3-loken vid liv i decennier efter att de var planerade att tas ur trafik. Hade de inte varit i trafik så länge som de var hade de kanske inte väckt tillräckligt intresse hos europeiska mj-tillverkare?!

Rm 1260 & Rm 1262 | Skala: 1:87 Art.nr: 7500048 (analog) | Ca.pris:529,90 EUR