Dubbelt för stålet

Det sjunger i rälsen flera minuter innan det tungt lastade godståget passerar över bron. När tågen från stålverket i Luleå till valsverket i Borlänge behövde ny dragkraft föll valet på Transmontana. Nu har även modeller i skala 1:87 levererats.

Tågen med stålämnen från stålverken i Luleå och Oxelösund är några av de viktigastesom rullar på svenska spår. Med ambitionen att öka kapaciteten testade Green Cargo loktypen Transmontana från rumänska Softronic i trafiken och resultatet blev att företaget beställde två lok år 2017. Med sex axlar, en effekt på 6000 kW, återmatande elbroms och modern förarmiljö passade loken perfekt för den kuperade och kurviga Norra Stambanan och Green Cargo har sedan dess beställt ytterligare 20 lok av typen som benämns som Mb.


Loken tillfälligt kopplade med standardkoppel och dummykabel

Den rumänska mj-tillverkaren Amintiri Feroviare medverkade till att italienska ACME drog igång en produktion av det sexaxliga rumänska elloket 060-EA i skala 1:87 i flera olika versioner. Eftersom det äldre elloket delar chassits utformning med moderna Transmontana var det många som hoppades på att även det modernare elloket skulle produceras i modell och våren 2023 meddelades planerna på modeller av Transmontana från Aminitri och ACME. Uppdelningen är den att modellerna till alla länder utom Rumänien säljs som ACME-produkter, men även på dessa är den rumänska tillverkarens logotyp och firmanamn präglat på de båda boggiernas undersidor.


På boggins undersida framgår samarbetet över gränserna.

Under 2024 har det börjat dyka upp prototypbilder och i november meddelade flera handlare att Mb-loken levererats. I fallet med modellerna av Mb-loken tog mj-tillverkaren beslutet att skapa en loksats med de två först levererade loken, Mb 4001 och Mb 4002. Här är det dock endast det först nämnda loket som levereras med drivning, Mb 4002 är en dummy utan motor, men med elektronik för strålkastare och digitala funktioner. I detta fall har modellerna ur en analog sats synats och provkörts på analoga spår.

De två loken kommer i en rejäl kartong och är vid leveransen fastskruvade i en vagga som definitivt håller dem på plats. Det första intrycket tycker jag är fantastiskt. De bägge loken är stora och väger en hel del. De levereras med en majoritet av alla detaljer förmonterade. Mb 4001 har i den ena änden en heltäckande plog och skalakoppel monterat. I en medföljande påse finns en öppen plog och detaljer för att montera en koppelficka om man vill ha koppel i lokens alla ändar. I påsen finns även backspeglar av två varianter. Med viss försiktighet går de att få på plats. Det dumma är att här tycks tillverkaren ha missat att på två multippelkopplade lok så är det sex infällda backspeglar och bara de två i fronten som är utfällda. I påsen finner jag även en gummikabel för att simulera kopplingen mellan de båda loken. Den vill inte riktigt samarbeta med undertecknad, men sitter ändå tillräckligt länge för att jag ska hinna få en bild på hur det kan se ut. Jag noterar att det i godispåsen medföljer extra slirskydd … Under lokkorgarna finns i bägge loken socklar för att ansluta lokdekodrar av typen Plux22. Notera att dekodern inte ska anslutas från ovan utan ska sitta under kretskortet som är skruvat i chassit. På kretskorten finns även två så kallade musorglar för att stänga av och slå på vissa elektroniska funktioner hos respektive lok. Körs loken digitalt ska allt vara på. Läs instruktionen om du är osäker!


Vid analog körning kan vissa funktioner regleras.

Jag väljer att först testa bara loket med drivning. Jag upplever att det går mjukt och fint på banan med modernt spår. Eftersom jag ser att plogarna går lågt så testar jag även loket på en äldre bana och här blir det genast bekymmer då plogarna tar i växelmotorerna intill spåret. Värt att tänka på om du har en äldre bana. Jag kopplar till dummy-loket och fortsätter provkörningen. Dummyn rullar lätt, men väger en hel del (481 g) att jämföra med det dragande lokets vikt på 555 g. Provkörningen rullar på ända tills dummyn efter en rundgång hamnar framför det dragande loket. Nu ska loket skjuta den tunga dummyn samtidigt som det ska dra tåget. På en plan bana med stora radier på kurvorna kan detta säkert gå bra, men jag upplever att det mest trasslar. De gånger jag kommer göra rundgång runt ett tåg kommer det nog även få bli rundgång av dummyn.

Plötsligt under provkörningen får jag se något främmande intill spåret. Ett slirskydd! Mycket riktigt så har det uppenbarligen krängt av sig själv under körningen. Jag kan inte svara på om det är trasslet med dummyn som orsakat detta eller om gummiringarna helt enkelt sitter för löst från början. Om tillverkaren är medveten om risken för slirskyddsförluster och därför förberett med reservringar i godispåsen går inte att veta, men det hela verkar lite misstänkt.

Sammanfattningsvis är ACME:s sats med Green Cargos Mblok spännande tillskott på den moderna modelljärnvägen. Jag är osäker på om ett dummy-lok är topp eller flopp, men det handlar kanske mest om banans beskaffenheter och handhavande …