Bedford med kran & släp
Med en Bedford i skala 1/24 från Emhar som grund och detaljer från Italeri skapades ett kranbilsekipage från 1970-talet. I vanlig ordning skapar Mats Stråhle ett modellbygge fyllt av de funktioner som förebilden hade haft.
En sak som jag återkommer till nästan varje gång när jag påbörjar bygget av en ny modell är varför ger jag mig på den här högen av plast, färg, förtvivlan och triumf när bygget är klart (vilket inte alltid det blir). Vissa modeller har en lång upparbetningstid innan det första kapet, limmet och målningen kommer i gång. Andra modeller liksom hoppar fram och nästan bygger sig själva. Modeller där allt bara flyter på.
Denna projekt låg till sig rätt länge i mitt huvud då jag hade grundmodellen liggande, men inte riktigt hittat visionen vad jag ville göra med den. Jag har tidigare byggt ett par modeller i Emhars Bedfordserie i 1/24 och blivit mycket imponerad av kvaliteten på gjutning, passform och detaljering. Dessutom tycker jag att förebilden är väldigt charmerande. Men den sista ”knuffen” för att börja det här bygget saknades!
Men så såg jag att Italeri hade återutgivit ut en av sina tillbehörssatser till lastbilar med en vikarmskran från Effer och då föll allt på plats! Mycket planerande, måttande och filande utbröt i huvudet innan jag kunde sätta ihop de första delarna. Man vill ju inte komma halvvägs och upptäcka att något inte alls passar ihop.
Det kanske skulle passat bättre rent tekniskt med ett i grunden större chassi då det som jag utgick från inte är helt lämpat för en sådant här bygge. Det är något underdimensionerat, men i modellbygge kan man ju unna sig lite konstnärlig frihet, eller hur? Det följde massor av torrpassning innan jag vågade betrakta kranen som färdig och fortsatte med chassiet. Kranen är en mycket trevlig byggsats som är enkel att detaljera med slangar och annan bråte som gör att ögat får sitt. Den rekommenderas varmt. Mer om mitt kranbygge hittar du direkt efter denna artikel!
ETT FÖRLÄNGT CHASSI
Nåväl, när jag skulle montera kranen på chassiet så behövda jag förlänga detta med 40mm så att jag kunde behålla flaket på ”samma” ställe på chassiet vilket underlättade resten av bygget. Olika grova plast-profiler från Evergreen användes. Nästa steg var en låda under flaket för mindre långgods typ dragstång, stegar, ramper eller liknande. Jag höjde framstammen med Plasticard och profiler med arbetslampor.
Innan flaket kom på plats gjorde jag nedsänkta lastöglor av en kätting till ett träfartyg och några snuttar plaststav. På så sätt får man ett helt slätt golv med goda förankringsmöjligheter. Laststöttor som står mitt i flaket för en bättre surrning av gods är förstås löstagbara och placeras på framsidan av framstam när de inte används. Med lite tålamod gjorde jag flaklämmarna fällbara. Läm-stöttorna var från början fasta och skulle limmas på kantlinan. Med hjälp av sågning, filande och plaststavar blev de demonterbara. Baklämmen fick ett par utdragbara stag som stöd vid transport av längre gods.
I hytten vidtog en ombyggnation till vänsterstyrning vilket självklart gav upphov till fler problem. Några smärre detaljeringar i form av handskfack i dörrarna, öppningsbara dörrar, fler instrument, fönstervevar, dörrhandtag, nya sidorutor (det var ett pyssel utan like), justeringspakar på stolarna, nackstöd och mycket mer. Med dörrarna öppningsbara finns det skäl att inte snåla på detaljeringsgraden. I denna skala syns både allt man skapar och allt man glömt eller valt bort
LASTBILENS DETALJER
Speglarna utanpå hytten kommer från en av Italeris tillbehörssatser. De som följde med i Bedfordbyggsatsen var en spegel i storlek med ett litet tefat sittande längst ut på en meter lång arm! Det skulle nog vara mycket spännande att backa med den riggen! Radioantennerna till kom-radion är 0.5 mm pianotråd med 0.3 mm koppartråd (från en printer-kabel) lindad runt foten. Pejlstänger och extraljusstag kommer från Italeri.
På temat detaljer med funktion valde jag också att bygga om framvagnen från stel till styrbar. Det krävdes en rakbladssåg, 0.5 mm borr och pianotråd. Att ge vilken modell som helst styrbara axlar är värt arbetsinsatsen. Den färdiga modellen får en helt annan känsla! Två stuvlådor tillverkades av Plasticard och monterades bakom bakaxeln, självklart är även dessa öppningsbara.Motor och drivlina byggdes helt ur lådan med tillägg för några kablar i motorrummet och tändkablar.
Med en så varierande last som en kranbil får lasta måste bakaxeln vara luftfjädrad och viss ombyggnad krävdes. Helt nya fjäderinfästningar tillverkades, bälgar tillverkades av rundstav, bromsklockor från skroten, ett Watts-länkage sattes på plats. Inte ett dugg av detta syns på modellen, men jag vet att det finns där! Lufttankarna gjordes av ena änden på plastpipetter som monterades på ramen på vänster sida. Ramper för lastning av fordon tillverkades av sträckmetall (plast, Maquett 611-02, blir perfekt i skala) med kanter och förstärkning av plastprofiler. Dessa huserar i lådan under flaket.
Sen var det en massa andra smådetaljer som inte får plats i mitt arma huvud. Med detta var lastbilen komplett och nu flyttades mitt fokus till det släp som lastbilen skulle få.
SLÄPVAGNSBYGGET
Släpet var redan från början med i planeringen för att göra hela ekipaget till ett tidstypiskt 70-tals bygge. Släpvagnen scratchbyggdes utifrån egna erfarenheter och minnesbilder.
En hel del av materialet kom från mina tidigare Bedford-byggen, framför allt lämmarna. Dessa gjordes fällbara på samma sätt som på bilen. Även här sågades lämstolparna isär och blev löstagbara som på lastbilen. Ramen gjordes av två H-balkar med tvärstag av L-profiler.
Till hjulupphängningarna använde jag fjäderpaket från skrotlådan, dessa syns nästan inte och jag valde att inte detaljera dem så mycket som på lastbilen. Hjulen kommer delvis från en skrotlåda med Emhar-delar som jag fick av en modellkollega, delvis med hjul från min egen skrot. Det är därför inga fälgar är likadana på axlarna, här utgick jag från att hitta hjul med rätt diameter.
Dragstång och dollyn till framaxeln kom också från profil-lådan. Fjädern till dragstången gjordes av koppartråd från en skrivarkabel (mycket användbar skrotresurs). En stuvlåda för nödvändigheter tillverkades och fästes på framstammen, den låses med ett hänglås.
En hel del scratchbygge tillsammans med dessa delar blev en typisk svensk släpvagn från 70-talet.
MÅLNING AV MODELLEN
Den röda färgen på hytten, skärmar och några andra detaljer gjordes med Molotov Chrome airbrushad som bas (mycket trevlig, rekommenderas varmt), sen la jag Tamiya Clear Red ovanpå. Resultatet blir som synes nästan som Candy.
Alla metallgrå delar på lastbilen och släpet har målats med Vallejos MetalColor. Trädetaljerna på flaken är målade med Vallejos Sand Brown). Allt ”krom” på modellen som hydraulstänger, fälgringar och liknande är utfört med Molotov Chrome, en färg som ger ett trovärdigt intryck. För en gångs skull blev det färdiga resultatet nästan som den vision jag hade när jag började bygget! Det är inte ofta det händer, men ibland så… Nu har jag två Bedfordar till i skala 1/24 liggande på hyllan och har planer för båda. Men dessa återkommer jag till!