En tidning om modellhobby!

Mavic Air från DJI

Foto: DJI


I ett direktsänt event i New York presenterades den 23 januari DJI:s nya drönare Mavic Air. Tusentals intresserade följde livesändningen på tillverkarens hemsida och på ett drygt dygn fick företagets presentationsfilm med den nya drönaren mer än 500 000 visningar på Youtube. Det är ingen underdrift att DJI är ett företag som har många trogna fans över hela världen.

Modellen placerar sig kapacitetsmässigt och prismässigt någonstans mellan DJI:s drönare Mavic Pro och Spark och det är tydligt att man har tittat på båda modellerna när man utvecklat Mavic Air. Vid en första anblick ser maskinen ut som en Spark på steroider, men liksom Mavic Pro så har den nya drönaren infällbara propellrar. En möjlighet som jag tror att många Sparkköpare saknat. Ihopvikt tar den nya drönaren betydligt mindre plats än Spark. Mavic Air ska vara ännu enklare att ta med sig och på presentationsfilmen kan man se hur en användare snabbt viker ihop drönaren och stoppar den i jackfickan.

Foto: DJI


Mavic Air är ännu en lättviktare från DJI. Modellen har enligt DJI:s specifikation en flygvikt på 430 g, att jämföra med Spark som med batteri väger 300 g och Mavic Pro som flygfärdig väger 734 g. Den låga vikten till trots så har man lyckats få flygtiden till 21 minuter för den nya drönaren, men jag tror att vi är många som här hade hoppats på ännu mer från DJI.

Foto: DJI


Många använder sin drönare till fotografering och videofilmning och detta är ett område som DJI fortsätter utveckla med den nya drönaren. Mavic Air har liksom Mavic Pro kapacitet att filma med 4K i 24, 25 eller 30 bilder per sekund, men i den nya drönaren når man en bitrate på 100Mbps. En ytterligare likhet med storebror Pro är att kameran har en 3-axlig gimbal, jämfört med Spark som bara har 2-axlar. Tittar man på stillbildsegenskaperna så har Mavic Air möjlighet till HDR-fotografering, förbättrad seriebildtagning och utökade möjligheter till panorama- och sfärisk fotografering även jämförelse med Mavic Pro.

Att DJI:s drönare har system för att känna av hinder och autonomt styra undan är ingen nyhet, men den nya drönaren ska ha fått denna funktion ytterligare utvecklad. Företagets drönare hamnar allt oftare i händerna på ovana användare utan tidigare erfarenhet av att hantera radiostyrda flygande modeller och med inbyggda funktioner som skyddar drönaren från kollisioner är troligen något som gagnar alla parter.

I samband med introduktionen av Spark presenterade DJI ett nytt system där man med enkla handkommandon kan hantera drönaren, detta fortsätter man att utveckla med Mavic Air och nytt är bland annat sex olika ”quickshot” val där drönaren med den inbyggda spårningsfunktionen kan flyga till olika lägen och ta selfieartade distansbilder medans man själv springer, cyklar, åker skidor eller utför någon annan fysisk aktivitet.



Liksom i fallet med Mavic Pro så följer det med en sändare till den nya drönaren. Grunddesignen är densamma som på sändarna till Spark och Mavic Pro, men liksom i fallet med den tidigare så har man nu gått ifrån den display som tidigare fanns på sändaren till Mavic Pro. En förändring mot tidigare är att styrspakarna som gärna är i vägen när man ska packa ner drönaren och sändaren i en trång packning i det nya utförandet går att skruva av och smidigt placera i för ändamålet avsedda fästen i sändaren. Sändaren är mer eller mindre en nödvändighet för att på ett smidigt sätt kunna flyga DJI:s drönare. Den billiga Spark går att köpa utan sändaren, men det samlade utlåtandet från användarna var det att ”flymore”-paketet var mer eller mindre en nödvändighet. I fallet med Mavic Air så ingår sändaren i grundpaketet och i paketet för mer flygning med denna drönare får man framför allt ett extra batteri och en praktisk laddstation.

Redan för ett par veckor sedan fick ett antal utvalda influensers och teknikbloggare möjligheten att testa den nya drönaren och bara ett par timmar efter DJI:s egen presentation så fylldes Youtube av videobloggande recensioner och jämförelser mellan Mavic Air och DJI:s andra produkter. Ett verkligt skådespel i hur marknadsföring fungerar idag.

De verkliga entusiasternas förhoppning om en förbättrad Mavic Pro infriades inte, till mångas uppenbara besvikelse. Ännu längre batteritid och än bättre färgåtergivning tycks stå högt på önskelistan hos många av dem som redan idag flyger Mavic Pro och det samlade intrycket på sociala medier tycks vara att Spark Pro hade varit en mer rättvis benämning på den nya modellen från DJI.

Läs mer om drönaren hos DJI

Leave A Reply